Daisypath Anniversary tickers

onsdag 30. april 2008

Det finnes ikke maken til kraken!



http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/30/534014.html
(For flere artikkler anbefales bl.a. å søke på "kjempeblekksprut" på dagbladet.no.)
Av en eller annen grunn er jeg ufattelig fasinert av kjempeblekkspruten! Den er sikkert ikke mer sofistikert eller intelligent enn sine betraktelig mindre artsfrender, men dog. Kanskje er det størrelsen? Det er jo litt kult at den kan spise hai og overleve slosskamp med store hvaler! Og så synes jeg egentlig at den har litt snille øyne. Jeg tror i grunn den er litt dum. Den svømmer rundt og bryr seg med sitt, "dum-di-dum-di-dum", og plutselig oppdager den noe merkelig som dupper i vannflaten (en båt altså, for dem som ikke forsto det...), "Dette må jeg undersøke", tenker den nok da, "Det er jo ikke så ofte jeg er her oppe". Så tar den en nærmere kikk. "Hmm... Hva kan nå dette være? Kanskje det skjer noe hvis jeg snur den opp ned og rister på den?". (Blekkspruter er faktisk utrolig nysgjerrige, akkurat som småbarn må de pille og smake på ukjente ting de kommer over) Og selvsagt skjer det noe! Hysteriske båtmenn hyler og skriker, mens de angriper fangarmene med det de har for hånden, i håp om å få den til å slippe. Jeg tenker meg at kjempeblekkspruten blir litt redd da. Forvirret og vettskremt trekker den seg ned i dypet, mens han kommer på at det er akkurat derfor han ikke er oppe på overflaten så ofte. Stakkars...

2 kommentarer:

Lise sa...

Du har virkelig rare fasinasjona.
Kanskje æ burde skjønt d allerede under arbeidet me eventyrstien, når vi snakka om haukan. Merkeli:P
haha

Renathe sa...

Æ e ikkje rar, æ bære gleda mæ åver de små (evt. ganske enårme) tengan i live! ;)