Daisypath Anniversary tickers

tirsdag 28. april 2009

Bake kake søte

Hva gjør man når man er helt på tuppa, og holder på å få nervøst sammenbrudd på grunn av eksamen? Jo, da baker man! :) Jeg kom "tilfeldigvis" over Det Søte Liv og ble sittende og sikle på oppskriftene sammen med Lise. I godt fellesskap ble vi enige om at jeg skulle bake sjokolademuffins, og ta dem med på skolen i morgen. Så da var det bare å hive seg i gang. Det første brettet står i ovnen i skrivende stund, og jeg er veldig spent! Deigen er basert på oppskriften til amerikanske muffins, og de er som kjent (?) ganske forskjellig fra de "norske". Jeg ble ganske skeptisk et øyeblikk, for deigen var så annerledes enn jeg er vant til. Den var faktisk litt tørr, så jeg hadde i ca. 1-2 dl melk. Men se på det fantastiske resultatet! Dessverre var ikke smaken like god som utseendet... Jeg må lære meg å stole på magefølelsen når jeg baker! Jeg synes det var merkelig lite smør (75 gr), og merkelig lite sukker (85 gr). I tillegg var det ikke vaniljesukker i den orginale oppskriften. Det hele føltes veldig merkelig, men jeg tenkte at personen som har lagt ut oppskriften hadde peil. Men den gang ei! Jeg har ikke prøvd ut oppskriften under enda, men den er mer lik den jeg vanligvis bruker, så jeg garanterer nesten for resultatet. ;)

Om noen vil prøve selv er oppskriften som følger:

2 store egg

3 dl rømme

2 dl sukker

------------- pisk sammen

100 g smør

3 ss kako

------------- smelt smør og bland i kakao

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

------------- bland i det tørre

Ha i brettet/formene (om du bruker former må du bruke to stk på hver muffins, slik at de ikke renner utover.)

ca. 200 gr sjokolade (melkesjokolade, kokesjokolade, what ever you like!)

------------ del hver rute i to stikk x antall biter i hver muffins

Stek på 200*c i 20 min.

Bon appetit!

1 kommentar:

Kristina sa...

har nu prøvd ut oppskrifta di... sku egentli ha sotte å lest, men fikk akutt behov for å bake nåkka... så nu står muffinsan i ovn, så håpe æ at dæm e like go som dæm ser ut til å være:)